Dzień I
Dzień II
Dzień I
Dzień II
Agenda Kongresu
Rejestracja Gości
Uroczyste Otwarcie Kongresu
Konferencja przyszłości – jak zrobić kongres bez prelegentów i jak zastąpić Przewodniczących botem AI
Prelegenci:
- dr Mariusz Cholewa, Współprzewodniczący Rady Programowej Data Economy Congress, CEO BIK & President ACCIS
- Szymon Wałach, Współprzewodniczący Rady Programowej Data Economy Congress
- Jarosław Królewski, Współprzewodniczący Rady Programowej Data Economy Congress CEO/Founder, Synerise
ZASOBY INTELEKTUALNE POLSKI – STRATEGIE ROZWOJU TALENTÓW
Strategie rozwoju talentów i zasobów intelektualnych w Polsce – jak wzmacniać instytucje naukowe, skutecznie łączyć je z biznesem, wspierać deep tech, usuwać bariery transferu wiedzy i budować cyfrową suwerenność w oparciu o krajowe modele językowe.
Zasoby intelektualne Polski – strategie rozwoju talentów
- Jak budować potencjał wiodących instytucji naukowych i skutecznie łączyć ich zasoby z potrzebami biznesu?
- świadome budowanie zaplecza naukowego w Polsce
- Kapitał, know-how i globalne partnerstwa – czy Polska ma warunki do wspierania deep tech?
- Co blokuje skuteczny transfer wiedzy do gospodarki?
- Suwerenność cyfrowa – jakie mamy zasoby i interesy?
- Jak wykorzystać potencjał polskich modeli językowych?
Prelegenci:
- dr Mariusz Cholewa, Współprzewodniczący Rady Programowej Data Economy Congress, CEO BIK & President ACCIS
- Szymon Wałach, Współprzewodniczący Rady Programowej Data Economy Congress
- Dariusz Piotrowski, Dyrektor Generalny, Dell Technologies
- Radosław Nielek, Dyrektor, NASK PIB
- Adam Niewiński, Co-Founder & Managing Partner, OTB Ventures
- prof. dr hab. Bogumił Kamiński, Dyrektor AI Lab, SGH
Moderatorka:
- Marzena Wiszniewska, Data Risk Lead Nordea
MIĘDZYNARODOWE PRZESTRZENIE DANYCH – GEOPOLITYKA I WSPÓŁPRACA
Omówienie geopolitycznej roli danych, europejskiej autonomii cyfrowej i sojuszy danych, a także strategii rozwoju polskich talentów i instytucji naukowych z naciskiem na deep tech, transfer wiedzy oraz wykorzystanie krajowych modeli językowych.
Międzynarodowe przestrzenie danych – geopolityka i współpraca
- Dane jako surowiec strategiczny – rola USA, Chin i UE w kształtowaniu zasad przepływu i przechowywania danych
- Europejska autonomia cyfrowa i sojusze danych – z kim warto współpracować?
Prelegenci:
- Jarosław Królewski, Współprzewodniczący Rady Programowej Data Economy Congress, CEO/Founder, Synerise
- Krzysztof Szubert, Pełnomocnik Dyrektora ds. Komercjalizacji i Współpracy Międzynarodowej, Instytut Łączności
Moderator:
- Patrycjusz Wyżga, Dziennikarz, Wirtualna Polska & Prowadzacy podcast „didaskalia”
Przerwa networkingowa
DLACZEGO AI NIE WYCHODZI – CO BLOKUJE SUKCES AI I JAK TO ZMIENIĆ?
Analiza czynników decydujących o sukcesie wdrożeń AI, bariery jakości danych i kulturowe wyzwania we wdrażaniu AI oraz rola zarządów i biznesu, a także zastosowanie AI w sektorze publicznym z uwzględnieniem innowacji, partnerstw, formalnych przeszkód i kwestii bezpieczeństwa i zaufania.
Dlaczego AI nie wychodzi – co blokuje sukces AI i jak to zmienić?
- Jakie wyzwania związane z jakością danych najczęściej utrudniają skuteczne wdrożenie AI?
- Czy jesteśmy gotowi przekazać realne decyzje w organizacji w „ręce” AI?
- Jak jasno i precyzyjnie definiować cel wdrożenia AI, by zwiększyć szanse na sukces?
- Jakie zmiany kulturowe są potrzebne, aby technologia AI mogła rzeczywiście zakorzenić się w organizacji?
- Rola zarządów i biznesu we wdrażaniu rozwiązań AI
Prelegenci:
- Paweł Biel, Wiceprezes Zarządu ds. Digitalizacji, Amica Group
- Marcin Choiński, AI and Data Director, TVN Warner Bros. Discovery
- Piotr Kostrzewa-Zalewski, Dyrektor Biura Innowacji, PKO Bank Polski
- Małgorzata Olszewska, Dyrektor Jednostki, Centrum e-Zdrowia*
- Marek Wilczewski, Managing Director of Information, Data & Analytics Management, Grupa PZU
- Karim Sylla, Dyrektor Analityki, GenAI i Automatyzacji, Żabka Polska
- Karolina Tądel, Head of Data Management, Instytut Matki i Dziecka
- Wojciech Steć, Architekt IT, Centrum e-Zdrowia
Moderator:
- Sebastian Herod, Ekspert ds. innowacji technologicznych i transformacji cyfrowej
Wdrożenie rozwiązań GenAI w PKO Banku Polskim
Prelegent:
- Jacek Stryczyński, Dyrektor ds. międzynarodowego rynku innowacji, PKO Bank Polski
Pozyskiwanie danych w warunkach zakłóceń GNSS
Prelegentka:
- dr inż. Anna Bober, Zastępca Głównego Geodety Kraju, Główny Urząd Geodezji i Kartografii
Od danych do decyzji, które redefiniują opiekę nad pacjentem.
Prelegentka:
- Karolina Tądel, Head of Data Management, Instytut Matki i Dziecka
Przepis na odpowiedzialną AI: Jak biznes może wykorzystać doświadczenia samorządu
Prelegent:
- Michał Kuszewski, Koordynator wprowadzania etycznych standardów wykorzystania GenAI, Urząd m.st. Warszawy
Wykorzystanie danych ilościowych i jakościowych pod potrzeby rozwoju aplikacji administracji publicznej
Prelegent:
- Radosław Maćkiewicz, CEO, Centralny Ośrodek Informatyki
AI w sektorze publicznym – innowacje, usługi, państwo
- Sztuczna inteligencja w polityce społecznej, zdrowiu, sądownictwie – jak budować instytucje AI-ready?
- Partnerstwa publiczno-prywatne – jak biznes może pomóc?
- Przeszkody formalne i kompetencyjne w sektorze publicznym
- Automatyzacja usług publicznych – bezpieczeństwo, przejrzystość i zaufanie
Prelegenci:
- Radosław Maćkiewicz, CEO, Centralny Ośrodek Informatyki
- Sławomir Wasielewski, Członek Zarządu nadzorujący Pion Operacji i Eksploatacji Systemów, Zakład Ubezpieczeń Społecznych
- Mirosław Wróblewski, Prezes, Urząd Ochrony Danych Osobowych
Moderator:
- Mariusz Madejczyk, Zastępca Dyrektora NASK, Dyrektor ds. Nowych Technologii dla Polityk Publicznych, NASK – Państwowy Instytut Badawczy
NOWA MŁODOŚĆ DATA GOVERNANCE I ORGANIZACJE PRZYSZŁOŚCI– JAK PRZEKSZTAŁCAĆ PROCESY I STRUKTURY
Nowe modele data governance i transformacja organizacyjna – łączenie zgodności z regulacjami z elastycznością działania, tworzenie innowacyjnych i adaptacyjnych struktur, modernizacja procesów oraz budowa zaufania i architektur współdzielenia danych między organizacjami.
Nowa młodość data governance i organizacje przyszłości – jak przekształcać procesy i struktury
- Data Governance 2.0 – nowe modele organizacyjne pozwalające pogodzić zgodność z regulacjami i elastyczność działania
- Kultura innowacji i adaptacyjności – jak tworzyć zespoły i struktury, które nie boją się zmiany?
- Od procesów liniowych do procesów hybrydowych – jak modernizować procesy, utrzymując ciągłość działania?
- Data governance – wdrażania regulacyjne i zabezpieczenia danych
- jak oceniać zaufanie do algorytmów w kontekście bezpieczeństwa i compliance?
- Przykłady narzędzi wspierających dynamiczne i kontekstowe zarządzanie danymi
Prelegenci:
- Renata Bratkowska, Chief Data Officer, Grupa NEUCA
- Dariusz Gałęzowski, Director of Data Management Office, Bank Gospodarstwa Krajowego
- Rafał Wyszyński, Data Director, CANAL+ Polska
- Michał Włodkowski, Dział Inżynierii i Nauki o Danych, Grupa Eurocash
- Paweł Borkowski, Managing Director, Integral Solutions
- Ewa Kryszkiewicz, CEO, EXACT Coaching & Business
Moderator:
- Dariusz Gregorczyk, Ekspert ds analityki danych
Zasady regulacyjne wielkoskalowej wymiany danych i pośrednictwa w wymianie
Prelegent:
- dr Krzysztof Korus, Radca Prawny, Partner DLK Legal
Partnerstwo danych – jak budować zaufanie i tworzyć modele wymiany danych między organizacjami
- Współczesne architektury wymiany danych
- Jak tworzyć środowiska otwarte na współdzielenie danych z poszanowaniem regulacji i wartości organizacyjnej
Prelegenci:
- Agnieszka Szopa-Maziukiewicz, Prezes Zarządu Digital Fingerprints, Wiceprezes Zarządu w Grupie BIK
- Dominika Rogalińska, Wiceprezes GUS ds. Technologii Informacyjnych, Główny Urząd Statystyczny
Modeerator:
- Marcin Watemborski, Head of AI Innovation & Creatives, Grupa Wirtualna Polska
ZIELONE DANE I ZRÓWNOWAŻONA ANALITYKA
Przygotowanie organizacji na nowe regulacje AI oraz strategie zrównoważonego zarządzania danymi – energooszczędne modele, optymalizacja zasobów, odpowiedzialna kultura analityczna i cyrkularność danych.
AI pod lupą regulatora – jak przygotować organizację na nowe akty prawne i uniknąć pułapek
Prelegenci:
- Eliza Turkiewicz, Expert in Digital Market Department, Konfederacja Lewiatan
- Grzegorz Bojar, Pełnomocnik Zarządu ds. współpracy międzynarodowej w obszarze teleinformatyki i cyberbezpieczeństwa, Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A.
Moderator:
- dr inż. Ireneusz Wochlik, Członek Zarządu, Fundacja AI LAW TECH
Zielone dane i zrównoważona analityka
- Cyrkularność danych i efektywność energetyczna w analityce – automatyzacja i inteligentne zarządzanie zużyciem energii w procesach danych
- optymalizacja zużycia zasobów przez inteligentne modele
- czy mała, energooszczędna analityka może być konkurencyjna?
- Zrównoważone chmury i infrastruktura danych – jakie są ukryte koszty środowiskowe AI?
- Tworzenie wspólnej kultury odpowiedzialnej analityki w organizacjach.
Prelegenci:
- Jarosław Agatowski, Innovation & Business Excellence Director, AstraZeneca
- Maciej Krywoniuk, Szef Departamentu Strategii, Citi Handlowy
- Leszek Chwalik, Zastępca Dyrektora Biura Teleinformatyki, PKP Intercity
Moderator:
- Tomasz Sobczak, Data & Advanced Analytics, ORLEN
LUNCH
Rejestracja Gości
Otwarcie drugiego dnia konferencji
ZESPOŁY DANYCH – KLUCZOWE KOMPETENCJE I ROLE W ERZE AI I AUTOMATYZACJI
Kompetencje i role zespołów danych w erze AI, strategie budowy i rozwoju kadr, rola juniorów, wpływ zmian technologicznych i pokoleniowych na organizację pracy oraz kształtowanie świadomości analitycznej w biznesie.
Zespoły danych – kluczowe kompetencje w erze AI i automatyzacji
- Jak liderzy powinni kształtować kompetencje zespołów danych w dynamicznym środowisku AI i automatyzacji?
- Data & AI Team – budować czy rekrutować?
- rozwój wewnętrznych kompetencji vs. pozyskiwanie nowych talentów
- Juniorzy w erze AI – czy w dobie zaawansowanej automatyzacji nadal potrzebujemy młodych talentów, czy ich rola ulega redefinicji? Skąd w przyszłości weźmiemy wykwalifikowaną kadrę?
- Jak będą się kształtować i wyglądać zespoły przeszłości? Jak dbać o równość płci w zespołach danych?
- Pokolenie Z, vibe coding i zmiany narzędziowe — jak wpływają na kształtowanie się zespołów danych i AI?
- Uświadamianie biznesu, jakie możliwości daje analityka danych
Prelegenci:
- Michał Dudek, Dyrektor Centrum Danych Biznesowych i Analityki, Veolia Energy Contracting Poland
- Łukasz Michalczyk, Chief Data Officer, Director of Data & Advanced Analytics Center, Link4
- Mariusz Kłys, Dyrektor Departamentu Danych, Alior Bank
- Joanna Pruszynska-Witkowska, Co Founder & CEO, Future Collars
- Grzegorz Zajączkowski, Lider Cyfryzacji, Ministerstwo Cyfryzacji
- dr Bartłomiej Balcerzak, Co-founder, Przewodniczący Rady Fundacji, Ekspert ds. AI, BITECH ThinkTank
Moderator:
- Maciej Nawrocki, Ekspert ds. Zarządzania Danymi
DANE W PRAKTYCE
Najnowsze wdrożenia i zastosowania, przegląd wdrożeń w sektorach.
Czy Wielki Brat może czuwać tylko jednym okiem? O danych, ryzyku i granicach zaufania w ochronie antyfraudowej
Prelegent:
- Piotr Wojewnik, Dyrektor ds. Rozwoju Scoringu, Biuro Informacji Kredytowej
AI w medycynie
Prelegent:
- Marcin Fiedziukiewicz, CEO, Kliniki.pl
BI self-service 2.0 w Banku: zwinny self-service BI dzięki automatyzacji i chmurze
Prelegent:
- Dariusz Dudek, Dyrektor ds. Platform Danych, Alior Bank
Przerwa networkingowa
NOWA DROGA DO KLIENTA – POTĘGA DANYCH
Zmieniające się podejście do marketingu pod wpływem danych, technologii AI i pokolenia Z, nowe kanały komunikacji, automatyzacja doświadczenia klienta oraz wyzwania związane z prawami autorskimi w kontekście narzędzi AI.
Nowa droga do klienta – potęga danych
- Technologie AI – jakie dane możemy z nich pozyskać?
- Jak pokolenie Z i różnice pokoleniowe redefiniują kanały dotarcia i cyfrowe interakcje z marką?
- różnice pokoleniowe wpływające na proces zakupowy
- jak będą się zmieniały trendy w wykorzystaniu wyszukiwarek?
- Rola botów i automatyzacji w poprawie doświadczenia klienta
- Prawa autorskie w wykorzystaniu narzędzi AI
Prelegenci:
- Grzegorz Ostrowski, Dyrektor Departamentu Hurtowni Danych, Systemów Finansów i Ryzyka, mBank
- Andrzej Czechowski, D2C & eCommerce Head, experienced CDO, Samsung Electronics Polska
- Kamil Konikiewicz, Head of Data Science, Allegro
- Robert Stupak, Członek Zarządu, Dyrektor Marketingu, Digital, IT i E-Commerce, Carrefour Polska
- Marcin Watemborski, Head of AI Innovation & Creatives, Grupa Wirtualna Polska
Moderator:
- Wojciech Chrzan, Head of Insights24, Brand24 Division
ASPEKTY ETYCZNE
Etyczne wyzwania związane z wykorzystaniem AI, odpowiedzialność za decyzje algorytmów, ochrona danych firmowych, przeciwdziałanie manipulacji danymi, granice transparentności oraz budowanie zaufania do modeli i treści generowanych przez AI.
Aspekty etyczne
- Błędy AI i odpowiedzialność dla marki
- Jak regulować wykorzystanie danych firmowych przez pracowników w technologiach AI
- Przejrzystość decyzji algorytmów – odpowiedzialność i audytowalność modeli danych
- “Zatruwanie danych” – jak chronić modele AI przed niepożądanym wpływem
- Granice transparentności – dlaczego każda treść powinna być oznaczana jako wygenerowana przez AI oraz powinny być ujawniane źródła danych treningowych?
- Jak budować zaufanie do danych?
Prelegenci:
- Marcin Dzienniak, Członek Zarządu & COO, Ringier Axel Springer Polska
- Tomasz Haiduk, Prezes, Forum Automatyki i Robotyki Polskiej
- Radosław Kita, AI Director, TVN Warner Bros. Discovery
Moderator:
- Luiza Pawela, Data&AI Expert
LUNCH
Aktualizacja 02.10.2025 r.